Vi sikrer Energinets stærk og effektiv udbudsproces

Energinet, en offentlig virksomhed, søgte udbudsstøtte. A-2 var primær leverandør på rammeaftalen siden 2015, med fokus på indkøbsrådgivning og koordinering for effektivitet og kvalitet.

Baggrund

Situation

Energinet er en selvstændig offentlig virksomhed. Energinet ejer og udvikler el- og gasnettet i Danmark for at indpasse mere vedvarende energi, opretholde forsyningssikkerhed og sikre lige markedsadgang til nettene. Som led i virksomhedens ageren, har virksomheden derfor en lang række udbudsrelaterede aktiviteter, der har betydning for en stor målgruppe.

Udfordring

Energinet har haft brug for støtte til alle udbudsaktiviteter fra organisationens anmodning om støtte til udbuddet til tildeling og underskrivelse af kontrakten.

Formål

Siden 2015 har A-2 ydet indkøbsstøtte og rådgivningstjenester til Energinet. Rammeaftalen dækker alle udbudsrelaterede aktiviteter, herunder assistance inden for kontraktret, kontraktstyring, rådgivning, indkøbsanalyse, udarbejdelse af kravspecifikationer og koordinering gennem hele indkøbsaktiviteten. Rammeaftalen blev fornyet med genudbud i 2020, hvor A-2 igen blev valgt som primær leverandør.

Tilgang & Resultater

Som en del af leverancerne har A-2 bl.a. gennemført markedsdialoger, udarbejdet en udbudsstrategi for hvert indkøb, tilpasset udbudsmaterialet til det aktuelle formål, været ansvarlig for alle udbudsdokumenter, herunder udbudsbetingelser, udbudsbekendtgørelse og udbudsliste, samt kommerciel og indkøbsmæssig kvalitetssikring af kravspecifikationen i samarbejde med Energinets egne juridiske medarbejdere. A-2 har endvidere været ansvarlig for at føre forhandlinger i udbuddene, herunder udarbejdelse af forhandlingsstrategi.

En støtte i national og international sourcing

A-2 har støttet Energinet med en bred vifte af indkøbs- og udbudsaktiviteter, herunder deltagelse i store, kritiske nationale og internationale infrastrukturprojekter samt andre opgaver vedrørende forbedring af kundens centrale og understøttende indkøbsprocesser.

Kvalitetsfuld bistand i alle udbudsrelateret aktiviteter

A-2 har ydet bistand til forbedring/afstemning af kundens centrale og understøttende styringsprocesser, organisation, strukturer og bemanding i form af sparring, rådgivning og udvikling af processer og dokumenthåndtering samt deres anvendelse i forbindelse med gennemførelse af udbud. 

Se hvordan vi ellers har hjulpet vores kunder

Se flere af vores succesfulde projekter, hvor vi skabte konkret og varig værdi gennem et samspil og tæt relation til vore kunder og deres eksterne partner. Besøg vores case-side for at finde inspiration og se, hvordan vi kan hjælpe din virksomhed.

Få indblik i vores andre cases