Baggrund
Situation
Maxi Zoo er Danmarks største detailkæde indenfor kæledyr. Maxi Zoo havde i en lang periode haft fokus på udvikling af de fysiske butikker, mens online-delen ikke længere levede op til kundernes forventning, ligesom løsningen ikke supportede virksomhedens omnichannel strategi. Maxi Zoo stod foran en større opdatering af de kommercielle systemer, der bl.a. skulle sikre, at webshoppen kunne understøtte fremtidig vækst og en moderne kunderejse.
Udfordring
Projektet skulle gennemføres inden for en kort tidsramme og omfattede både kravspecificering, partnervalg og implementering af en ny webshop. Der var høje krav til projektets hastighed og præcision – og til at sikre teknisk integration med eksisterende forretningssystemer.
Formål
Maxi Zoo ønskede en ny webshop, der var mere stabil, skalerbar og fremtidssikret – både teknisk og forretningsmæssigt. Løsningen skulle sikre høj performance, være let at vedligeholde og danne grundlag for videre omnichannel-udvikling.
Tilgang & Resultater
A-2 påtog sig projektlederrollen fra start til slut og skabte en tydelig struktur og fremdrift i alle projektfaser. Først blev der gennemført en intensiv kravspecificeringsfase og partnerudvælgelse. Dernæst styrede A-2 udviklings- og implementeringsfasen med tæt koordinering mellem leverandører, intern IT- og forretningsenheder. Rollen omfattede planlægning, opfølgning, risikostyring og fokus på at holde tid, kvalitet og økonomi på sporet.
I de mest intense perioder af projekt blev yderligere ressourcer allokeret for at assistere Maxi Zoo med bl.a. konfiguration, opsætning, test, kvalitetssikring og skabelse af indhold.
Resultater og effekt
Efter kun 3½ måned fra projekt kickoff kunne Maxi Zoo byde kunderne velkommen i deres nye webshop. Go-live forløb med meget få problemer og efter en uge kunne hypercare perioden og projektet afsluttes og webshoppen overdrages til normal drift.
Maxi Zoo stod nu med et nyt online fundament og kunne, stadig i samarbejde med A-2, forsætte udbygningen med yderligere funktionalitet for at sikre kundens omnichannel oplevelse og egen vækstrejse.
Kerneleverancer
- Afdækning af behov og kravspecifikationer
- Udvælgelse af udviklingspartner og e-com platform
- Tids- og leveranceplanlægning
- Løbende projektstyring og opfølgning
- Koordinering af tests og go-live